کاروان‌سرای مشیر برازجان و خانه شمسی زاهدان احیا می‌شود/ جذب سرمایه ۵۴ میلیارد تومانی بخش خصوصی

با برگزاری کمیسیون مزایده در صندوق توسعه و احیا واقع در عمارت مسعودیه، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دو بنای تاریخی مشخص شدند.

به گزارش میراث آریا، امروز یکشنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ با برگزاری کمیسیون مزایده در صندوق توسعه و احیا واقع در عمارت مسعودیه، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دو بنای تاریخی مشخص شدند.

بناهای مزبور شامل کاروانسرای مشیر برازجان و خانه شمسی زاهدان است که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مجموعا ۵۴ میلیارد تومان برای احیای این بناها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

معرفی کاروان‌سرای مشیر برازجان

کاروانسرای مشیرالملک برازجان بنا بر اسناد و مدارک موجود در سال ۱۲۵۰ خورشیدی برابر با ۱۲۸۸ه .ق بنا به دستور میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک شیرازی و با معماری استاد محمد رحیم شیرازی با هزینه ای بالغ بر چهل هزار تومان به پول رایج آن زمان در شهر برازجان احداث شد.

برای ساختن این کاروانسرا تعداد۵۰۰ استاد کار ماهر و کارگر از شیراز به برازجان آمده و عملیات کار احداث آن را آغاز کردند ظاهرا مدت زمان احداث این کاروانسرا بین ۵ تا ۷ سال به درازا کشیده است. این ساخـتمان هر چند در دوره قاجاریه احداث گردیده لکن سبک معماری آن سبک زندیه است.

خانه شمسی زاهدان

این خانه از بناهای تاریخی متعلق به دوره پهلوی اول است که قدمت آن به سال ۱۳۱۵ هجری شمسی بازمی‌گردد و در حال حاضر در تملک سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.

این اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰، با شماره ثبت ۳۸۲۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071501124
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha